12 jan. 2007

I stickkorgen för närvarande...

Senast jag stickade en tröja åt mig själv var 1994, på Island. Då var det dessutom första gången jag stickade sen högstadietvånget (då jag för övrigt knåpade ihop en babytröja som hade många ventilationshål och fler maskor än den borde, samt ett par Lovikkavantar till kusin A som var liten då). Men det blev en hyfsat bra Islandströja, trots ovana och vissa svårigheter att tyda den isländska stickbeskrivningen.

Sedan dess har det blivit många tröjor (och ännu fler mössor) men ingen åt mig själv. När mamma kom med garnet nedan bestämde jag dock att nu var det min egen tur igen. Garnet är från mommo och moffas egna får och har varit en tröja som repats upp. Därav det lite krulliga utseendet. Men det är trevligt att sticka med och går fort. Att det blir lite ojämnt är bara charmigt har jag bestämt :-)

Det är väldigt praktiskt att sticka på rundstickor eftersom jag inte riktigt vet hur långt garnet kommer att räcka. Jag kan improvisera rätt fritt och slipper fundera på om garnet räcker till en likadan baksida. Eftersom det finns lite mer vitt än blått garn har jag stickat några rader randigt som syns på bilden och därefter har jag ändrat till att sticka fem varv vitt, ett varv blått.

Jag är snart klar med själva bål-delen och ska börja med ärmarna. Sen ska jag sticka ihop alltihopa och funderar på att kanske göra en bård med stjärnor över bröstet. Eller så blir det bara ränder där med. Det är det som är så kul med islandströjemodellen - man kan hitta på allteftersom!

Polokrage har jag tänkt mig, bara garnet räcker. Och sen ska jag sitta på Rosendals trapp i vårsolen och dricka kokkaffe på nymalda bönor, iförd Emmastickad tröja! Fast först ska jag förstås sy ditt mitt eget märke också:

Mössan jag skickade till kollegan Ms nya lilla bebis

2 kommentarer:

maria sa...

vitt? blått? här ser allt gult och brunt ut, eller är det jag som är lite snurrig i dag? :-)

Anonym sa...

Det är lite konstiga färger för jag tog bilden på kvällen. Så det vita ser gulaktigt ut på min skärm... men det blå ser blått ut här åtminstone. Jag får ta nya bilder i dagsljus helt enkelt!