5 feb. 2007

Nånting för sötsugna?

Nu har det blivit en lång stickpaus. Iallafall från det aktuella tröjprojektet. När jag stickade förra bebismössan (bic-pac-färgerna) fick jag nämligen en idé som bara måste prövas! Ett besök till Warp & Weft i Västertorp resulterade i exakt rätt grön färg! Vet inte om det syns på bilderna men garnet är verkligen marsipangrönt!

Lite lus i vitt som florsocker, och så en ros i restgarn. Det garnet har jag i några olika färger och alla är lite melerade. Ett väldigt trevligt garn som jag hoppas stöta på igen. Mamma köpte det åt mig på en marknad på Skeppsbron för att jag skulle sticka mössor till systerdöttrarna. Men det har räckt både till mössor, poncho och nu rosor!





Enda problemet nu är storleken. Hur stor skalle har en bebis? Den första tårtmössan jag stickade blev väldigt liten men den ska nog passa Js väns bebis som föddes för tidigt. Den andra är lite större, men det är svårt att veta vad som är lagom. Jag får nog köpa några billiga bebismössor i olika storlekar för att ha som referens. Och så skulle jag behöva en lagom stor boll eller liknande att låta mössan torka över om den behöver formas. Mössan på bilden har plattorkat men den hade mått bra av att formas över något istället för den blev lite ojämn i avmaskningen. Det är svårt att få till det bra när man har florsockermönstret att ta hänsyn till. På bilden ser den dessutom knölig ut men det beror på att jag har en snöboll-ljuslykta att palla upp den med inifrån.


Nu ska jag dock lägga småmössorna åt sidan ett tag och återgå till tröjan!

3 kommentarer:

maria sa...

åh, när tok och jag har en bebis vill jag beställa en liten tårtmössa av dig! får jag göra det?

Anonym sa...

absolut, det är noterat! :-)

Anonym sa...

Lika söt som du beskrev den på kontoret igår! Kanske till kaffet i eftermiddag?! Kram Kollegan M