13 feb. 2007

Inse fakta...

Jag är nästan klar med tröjan nu. Har kämpat mig igenom det roliga men lite krävande stjärnmönstret och börjar närma mig halsringningen... bara för att plötsligt inse att jag hoppat över 14 varv av stickning utan avmaskning innan jag skulle ha börjat med stjärnmönstret! Den "lilla" missen leder till att tröjan blir lite trång över axlarna och att stjärnorna liksom går in i armvecket.

Jag som stickat ett antal islandströjor borde väl ha kunnat följa mönstret den här gången. Men till mitt försvar får jag väl säga att mönstret på den sidan var tvådelat eftersom stjärnmönstret löpte över 14 maskor och det undre på 7... för att förenkla sidan så gjorde de den nedre delen smalare och lade den med ett mellanrum vilket gjorde att jag tolkade det som att det var mönstret som skulle vara nertill på tröjan. I övrigt har jag stickat tröjan på egna beräkningar så jag hoppade bara in i mönstret mitt i, vilket förmodligen gjorde att jag läste lite slarvigt.

Nu står jag alltså inför ett dilemma. Jag måste repa upp minst till den punkt där jag fogat ihop ärmarna med kroppen. Men att repa upp och se till att få upp över tvåhundra maskor rätt är inte lockande. Dessutom är jag inte helt nöjd med randmönstret och eftersom garnet räckte längre än jag trodde (har en hel del över) så kanske jag skulle ta upp allt och sticka mer vitt och mindre randigt.

Det känns inte kul att börja om helt från början igen, men om jag ändå måste repa upp så är det kanske lika bra att repa upp allt och göra det snyggare och bättre?

Aaaargh.

Inga kommentarer: